Sista dagen på akutambulans

I natt var min sista dag på akutambulans, så nu på torsdag och fredag ska jag åka på transportambulans igen vilket är tråkigare. Men tyvärr måste jag de och så är detta som sagt min sista vecka på praktiken :(.

Igår börjad jag 21.30 och slutade idag 07.30, så jag kom hem genast och la mig. Men nu är jag vaken och skriver till er. Igår hände det inte alls så mycket, vi fick vår första larm efter en och en halv timme. Det var bara en förtur där man kör patienten till sjukhuset, men igår gjorde inte vi det. Den patienten vi åkte till kom det poliser också för han verkade drogad eller något sånt och att han hallucinera. Att han hallucinerar menas det att han ser saker och ting som inte finns samt hör saker. Vi körde in honom till psykiatrin där han fick vård.
Sedan efter första jobbet åkte vi till Fridhemsplan's Mc'Donalds för att äta. Vi fick som tur gratis mat eftersom att min store brosha jobba där och bjöd oss. Så vi bestämde att vi tar till stationen för att äta och när vi var precis framför parkeringen fick vi ett larm om ett barn som har fått kramp. Så då var vi tvungna att lämna och åka genast. Så när vi kom fram så grät barnet och att krampen hade gått över. När vi väl hade lämnat barnet i Astrids lindgren sjukhus åkte vi tillbaka för att äta. Så vi hann äta vår mat i lugn och ro, sen la vi oss och kl.04.00 fick vi ett larm om ett patienten som har ont i bröstet. Min handledare berättade att patienten har lungödem o.s.v, och han berättade till mig hur han märkte det på en gång. Han märkte det genom när han andas.Vi körde in honom och var tillbaka till stationen 04.50.
jag var så trött och hoppades på att det inte skulle bli fler jobb och det blev faktiskt inte. Jag satt och sov fram till 07.30 och då slutade jag.

Så nu var det som sagt slut med att åka akutambulans mer, för idag onsdag är jag ledigt och på mina sista dagar, torsdag och fredag ska jag åka transportambulans. Så det kommer bli jätte tråkigt att lämna denna praktik platsen, när jag trivdes så mycket. Men men...inget jag kan göra åt, bara att plugga vidare och bli detta som man vill bli. Så inom 5år så är jag en ambulanssjuksköterska, och då hoppas jag att jag kan jobba på Södermalm. Men det får vi se senare :).

Ett kort fattat om vad jag har lärt mig under tid jag har åkt akutambulans.
Det jag har lärt mig är:
  • Hur man tar hand om en patienten på plats samt i ambulansen.
  • Rapportera till SSK (sjuksköterska) på sjukhuset.
  • Ta blodtryck på ''ambulansen'' sätt, d.v.s genom att känna.
  • Ta blodsocker prov.
  • Lärt mig mer av ABCDE (
Det jag kan också berätta är att jag har sammanlagt vårdat 5-6 patienter själv, vilket var jätte roligt att få göra det :).

Men nu har jag tyvärr inget mer att skriva, så vi ses istället senare ikväll. Ciao.

//Ferhat.B

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Mamma Russin:

skriven

spännande utbildnig.. :)

ha en bra dag..:)