Att få praktisera på ambulansen

Dagens fråga




SVAR: Försökte skriva svaret på din blogg men din kommentarsfält var så konstig att det inte gick. Bestämde mig istället att ta det som dagens fråga, hoppas du läser! :)

Nej, egentligen inte eftersom de praktikplatser skolan har är de man ska välja mellan. Däremot får du praktisera en hel dag eller några dagar på ambulansen, beroende på om stationen tar emot såna elever. Sen kan det också kosta för skolan för att du ska få praktisera där och ha en handledare.

Det var i alla fall så för mig när jag gick på gymnasiet sista året. Jag valde då att praktisera på ambulansen (2007) under mina tre praktikveckor, men det var inget som skolan hjälte eller sökte till mig utan jag fick själv kontakta en ambulanssation och fråga om det fanns en möjlighet. Därifrån kontaktade de skolan och då hade skolan tydligen betalat 600kr för en vecka, vilket inte bruka kosta så mycket när man annars går på en vanlig sjukhus eller äldreboende. Men min gymnasieskola, Tullinge gymnasiet, visste hur mycket jag brann för det här yrket och därför fick mig att praktisera tre veckor där. Så jag är verkligen tacksam för skolan!

Mitt tips är att du kontaktar ambulansstationen själv och frågar om det finns en möjlighet att få praktisera hos de en dag, ofta är det inga problem. Men jag hoppas du lyckas! ;)



Måste äta och sedan fara till skolan. Vi hörs ikväll!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Cie:

skriven

Hej!



Tack för svaret! Klart jag läser :) Så kommentarfältet på min blogg var konstigt?! På vilket sätt? (Hur du nu ska kunna svara på det om det inte funkar...hehe...)



Jag ska ta och kontakta ambulansstationen och fråga snällt, håll tummarna för mig! ;)