EKG

Dagens fråga


Vad är ekg?

SVAR: EKG står för elektrokardiografi. Man använder EKG när man vill mäta hjärtats elektriska aktivitet. Det är för att se om det finns störningar i hjärtat. EKG kan tas i vila eller under arbete. Med hjälp av EKG kan man bland annat se om patienten har haft/har hjärtinfarkt, hjärtsvikt o.s.v.

Förlåt att det blev så kortfattat men jag har inte ork att titta igenom mina böcker just nu. Får väl fördjupa mig mer men jag hoppas att du ändå har fått en blick över vad EKG är och vad det används för :).

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Lina:

skriven

Sv: Ja, det ska jag göra!

Jag undrar en sak, vilken metod skulle du rekommendera när man ska plugga om människans kropp och blodomloppet, Läsa en text om det eller lyssna på texten i t.ex mobilen? Hoppas du också får en trevlig kväll!



Kram, L ;)

2 Duygu

skriven

Tackar fick nu ett bättre svar! :)