DN & Metro

Dagens fråga


Vad finns det för språkskillnader mellan en morgonstidning (t.ex DN (dagens nyheter) ) och en prenumerad gratis tidning(t.ex metro)? Jag är så tacksam om du svarar på denna frågan.


SVAR: Hej! Intressant fråga :). Jag läser inte så ofta tidningar nu för tiden så det är svårt att säga. Jag har läst DN några i alla fall och lika så med Metro. De skillnader jag har sett är att metro är mer riktade mot ''yngre'' och använder sig av vardagliga ord, ord som alla förstår i princip.
Medan DN använder lite ''finare'' gammal svenska ord. Jag vet att det inte är så många ungdomar som läser ju DN.

När jag skulle göra högskoleprovet fick jag ett tips om att läsa DN i några dagar och slå upp de orden man inte förstår. Jag förstår inte riktigt varför man skulle göra det men det kanske beror ju på just att på högskoleprovet använder de gamla svenska ord som DN oftast använder sig av. Men som sagt, det jag själv har lagt märke till är just ord de använder.

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Mika:

skriven

tack för tipsen :) åt nyss jordgubbar

3 Kitty:

skriven

ja just det =) sorry! hann inte läsa det..

just nu ligger jag och kollar på film, kanske fikar me en kompis senare ikväll. dudå?

5 micke:

skriven

DR ferhat phil...du verkar ha svar till allt hahaha skööön du e men inte lika skööön som mig..

2 Hanna

skriven

Svar: Ah, både jag och Tessan (som också skriver på bloggen då och då) är dansare, eller ja vi går dans på gymnasiet :)

4 josse

skriven

Vanligtvis hatar jag söndagar. Det är min absoluta ångestdag, men inte idag! :)

6 Taina

skriven

Det kanske ändå är en god idee attläsa DN för -just- språkets skull för det är ju inte så att man talar svengelska om man vill lära sig korrekt engelska.många söker genvägen till allt idag och missar målet.Så fram med DN och SAOUL men båda är dyra om inte papsen betalar.Ha en cool kväll! Hälsn: Mentalskötaren mitti smeten.