Jobb på akuten, praktik, analgetika

Dagens fråga
Sitter på bussen nu på väg norrut, nämligen Sundsvall. Det var dags att lämna Stockholm bakom sig igen för att fortsätta med plugget där uppe. Men som tur är det snart påsk så då åker jag ner. Nu gäller det att jag bara pluggar hårt de veckor jag är uppe i Sundsvall eftersom väl nere i Stockholm har man varken tid eller ork till att plugga. Men men, tänkte inte rabbla upp om min vecka i Stockholm utan det får vi ta imon. Tänkte istället svara på några frågor jag fick i veckan:




SVAR: Japp, det är som uska jag ska jobba men kommer nog jobbar kvar där när jag är klar som sjuksköterska efter nyåret. Jag skickade som vanligt ansökan men samtidigt känner min mamma en sjuksköterska som jobbar på akuten. Så hon hjälpte mig också. Väl på intervjuet var det bara att prata på och enhetschefen tyckte om mig så jag fick jobbet redan där ;). Hmm, skriv ett bra CV och var bara dig själv på arbetsintervjuet så kommer allting gå bra :).





SVAR: På ett äldreboende, det gör man på sin första praktik..i alla fall i Sundsvall



SVAR: Det är Paracetamol (Alvedon och Panodil) och NSAID preparater (Ibuprofen, Diklofenak, Acetylsalicylsyra (ASA). Om jag inte uppfattar fel så frågar du vad som får vår smärttröskel att vara hög eller låg? Det varierar från person till person, men det som kan påverka smärttröskeln är ju stress, trötthet och minnen av tidigare smärtupplevelser. Hoppas det är det svaret du ville ha :)
Vi hörs imorgon kväll!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 SSK:

skriven

Borde du inte kunna få jobba som T5-syrra i sommar?

3 Michaela | Vägen till uska, bloggdesign, foto & vardagsliv:

skriven

Hejsan!

Jag ska ut på praktik på måndag och ska vara på ett äldreboende. Har du några bra "bra att tänka på" tips då man ska ut på praktik såhär? Då man inte har någon erfarenhet inom vården sen tidigare.



Kram!

2 Din Admirer

skriven

Tack! Tacken blev lite sen men Tack! =) kul med dataskärmkopplingen =)

4 SSK-Siri

skriven

Hej!

Vill verkligen inte vara någon beserwisser men vill bara poängtera, paracetamot tillhör inte "NSAID-gruppen". Man kan säga att NSAID är den stora lkm gruppen av perifert verkande läkemedel som innefattar bland annat Ibuprofen, Diklofenak, Acetylsalicylsyra medan paracetamol är en anna grupp perifert verkande som innefattar tex alvedon och pamol.