Alopecia areata

Allmänt
Häromdan, när jag satt vid datorn, så såg jag något som verkligen gjorde mig nervös och lite rädd. Det är så att jag har tappat hår på underarmen och det konstiga är att det är på båda armen vilket är symmetrisk också. Högra sidan ser man mycket tydligare medan vänstra ser man inte så mycket. Innan jag fortsätter snacka om det måste jag visa en bild på armarna

>
Man ser håravfallet bättre på högra bilden

Så nu har jag gått runt dessa dagar och tänkt vad det är. Det första jag fick i tanken var Alopecia areata, vilket innebär fläckvis håravfall. Jag har hört att första symtomet är ett område av håravfall som är lika stor som en 5-krona.

Detta är oftast ärftligt så jag pratade med mamma igår om nån i släkten hade det. Men då började hon prata om att en i släkten har vitiligo, vilket är ett autoimmun vilket alopecia också är. Så nu har jag funderat på att träffa en läkare och se vad han/hon säger, om det är alopecia eller inte.

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 ::

skriven

Jättebra att du verkligen brinner för det du gör! =)

3 Linda:

skriven

Du kanske tappar pga en träningsmaskin som nöter bort det. Eftersom det sitter på samma plats..

2 Sara

skriven

Man kan tappa hår av stress med och ensidig kost, sen är det så att visst antal strån tappar man varje dag.

Men känner du oro så sök upp en läkare som får titta på dig.



Men jag tror du kan ta det lugnt

4 Marie.

skriven

Tänkte som Linda, att det var bortnött =P Har du ofta armarna i kors kanske? =P