Läkarutbildning

Dagens fråga
Har inte haft nå inspiration till att blogga, vet inte riktigt vad jag ska blogga om. Har hittills inte gjort något speciellt än att jag ska snart dra till Skärholmen för att köpa mössa och handskar. Det behövs eftersom det börjar bli riktigt kallt uppe i Sundsvall. Var ju -2 häromdan medan det var +9 här i Stockholm.
Som tur blir det min sista vinter uppe i Sundsvall, hoppas bara att det inte blir lika kallt och jobbigt som det var förra vintern.

Men nu när jag inte har något speciellt att skriva tänkte jag svara på en fråga jag fick av en läsare igår. Det är alltid kul att få frågor så fråga på om det är något ni undrar. Inga frågor är dumma! :)




SVAR: Hejsan J Solati! Kul att du tycker att bloggen är inspirerande, det är det jag vill med bloggen! :)

Japp, jag har funderat på att plugga till läkare senare i framtiden men när det blir får man vänta och se. Nej, man kan inte plugga vidare med sjuksköterskeexamen. Jag önskar att man kunde göra det, läsa bara två år till och sedan bli läkare. Det var så förr men inte längre. Så för att plugga till läkare måste man söka då som alla andra gör med gymnasiebetyget eller högskoleprovet.

Däremot måste man inte ha 2.0 eller 20 i snittpoäng för att komma in i läkarlinjen på vissa universitet. Vissa universitetet har nå sorts intervjuprov också där de intervjuar dig om varför du vill plugga till läkare o.s.v. Då sägs det att man har större chans att få plats i läkarlinjen om man jobbat inom vården tidigare som ex sjuksköterska.
Så som sagt, du kan inte plugga vidare genom sjuksköterskeexamen utan får plugga från början.
Lycka till nu med utbildningen! :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 J Solati:

skriven

Tack så mycket för ditt svar! =)

2 Anonym

skriven

visst vet du att man inte får ha långärmade tröjor när man arbetar?