Sjuksköterska, jobba utomlands

Dagens fråga





SVAR:
Hejsan! Som vanligt så ska jag försöka svara på din fråga så gott jag kan. Finns säkert hemsidor där man kan läsa mer om sånt här men nu svarar jag utifrån vad jag har hört och vet.

Ja, du kan jobba som sjuksköterska utomlands med svensk examen bevis. Möjligheten att arbeta utomlands är stor. Det som kan ofta krävas för att få jobba utomlands är att man söker legitimation i det landet om att få jobba som sjuksköterska. Jag vet i alla fall att svensk examen gäller inom EU. Däremot vet jag inte hur det är om du vill jobba i USA, du kanske behöver göra några kompletteringar/tester för att få legitimation där.
Men eftersom att du vill flytta till Tyskland så tror jag inte det är några problem med det. Hör i alla fall med den universitet/högskola du tänker plugga på, du får då säkert 100% rätt svar på din fråga :).

Lycka till med utbildningen och flytten till Tyskland. Önskar dig all lycka :) Ha det gott!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 D.B:

skriven

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det hjälpte verkligen! Ha det bra och lycka till med allt du med! Tack för du är en sån bra förebild, ser verkligen upp till dig!

3 Daniel:

skriven

Hej!

Det finns goda möjligheter att jobba i USA också. Vi svenska sjuksköterskor har avsevärt bättre utbildning än våra amerikanska kollegor. Vi får göra saker som endast läkare gör i USA, och därför är vi väldigt attraktiva där. Som exempel kan en svensk anestesisjuksköterska kan tjäna runt 100 000 svenska kronor i månaden i USA så lönerna är det inget fel på heller ;)

2 Dijana

skriven

Vad roligt med manliga sjuksköterskor! Keep up the good work :)

4 anna

skriven

vart ska du ha din praktik? :)

tack för en bra blogg!