Neurologakuten och ÖNH-akuten

Allmänt
Många undrar vilka sektioner på akuten jag inskolas på och vart jag kommer jobba efter det. I somras jobbade jag på neurologakuten och öron-, näs- och halsakuten (ÖNH). Det är de ställen jag inskolas på just nu och är även där jag kommer jobba framtill slutet av sommaren. Så jag har gått just nu 3 veckor på neuro och ska 2 veckor på ÖNH.

Hur jobbar man som SSK på dessa sektioner? Jo, det tänkte jag ta och förklara lite för er så ni förstår hur jag och mina kollegor jobbar på dagpass, dvs kl.7-15.

På neurologakuten börjar man kl.7 och börjar med att städa rummen genom att se till att syrgas, sug etc funkar. Sedan ser man till att akutvagnen funkar, att batterin i defibilatorn är fullt samt kollar att stickvagnen är fullt. Man indelas i två vård lag där första vårdlagen består av en läkare och sjuksköterska och den andra vårdlagen består av en underläkare och en undersköterska. Kan vissa gånger vara sjuksköterska på både vårdlag 1 o 2. Sedan är det bara att vänta på patienter. När en patient kommer in tar man vitalaparamterar (blodtryck, puls, saturation, temp, andningsfrekvens m.m) och sedan rapporterar in detta. Därefter går läkaren in till patienten, gör en neurologiskstatus och slutligen kommer tillbaka till och säger vad som ska göra ex. ta blodprover, beställa transport till röntgen, ge läkemedel (som smärtstillande, lugnande). Sedan kör man på så hela dagen. Så det är ungefär så det funkar på neurologakuten.

Neurologi

Däremot på ÖNH är det lite annorlunda. Man delas in i vårdlag som på neurologen och tar vitalaparamterar på patienter som kommer. Men skillnaden är att ÖNH inte öppnas förrän kl.9 fastän att vi börjar kl.7 men då städar vi och tar fram verktyg. Sen så måste patienterna ha remiss för att träffa läkaren förutom om patienter har näsblödning eller något allvarligt. När en patient har kommit så tar en läkaren in patienten i ett rum och där ska en av oss personalen vara för att assistera. Det vi assisterar kan vara att dra upp bedövningsmedel i en spruta och ge till läkare, kan vara att man tar fram "verktyg" som behövs för den undersökningen o.s.v. Sedan står du bara där och assisterar helt enkelt.

Det är ungefär så det ser ut på båda ställen. Sedan finns det medicinakuten, kirurgakuten, ortopedakuten och infektionsakuten. Där kan det variera lite mer speciellt på medicin då de har fler vårdlag och fler läkare på plats.

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Julle akm ssk.:

skriven

Ferhat !



Som hjälp på traven för att få alla personer som klagar på dig är det bara för dig att hänvisa alla hatare till denna sida;



http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/forarbetsgivare/anstallasjukskoterskautanlegitimation



Jag arbetade som sjuksköterska på sommaren när jag var klar med termin 5 på en kirurg avdelning, utan problem bara visa upp ladok att man hade klarat 120 hp sedan jobbade jag som sjuksköterska 6 månader innan jag tog examen efter termin 6. Sedan arbetade jag ytterligare x antal månader tills mitt leg kom i posten.



Hänvisa till socialstyrelsen till alla personer.



Jag tror de flesta som klagar inte vet vad de pratar om.