Skillnaden mellan USK och SSK på akuten...

Dagens fråga






SVAR:
Du verkar vara ny här på min blogg om inte, så har du nog läst lite fel på andra inlägg. Sedan jag började jobba har jag skrivit flera gånger att jag har inskolning på akuten i 5 veckor. Då går man runt med en sjuksköterska just för att lära sig rutinerna och lära sig hur allting funkar. Du förstår väl själv att jag som tog examen i januari och började jobba i februari inte kan bara komma till en akutmottagning och börjar jobba självständig? Så tänk till nästa gång innan du skriver något, om du nu inte är ny här på bloggen :)




SVAR: Det enda skillnaden mellan sjuksköterska och undersköterska på akuten är att som sjuksköterska tar du hand om det mediciniska d.v.s att du ger läkemedel, dropp och sånt när läkaren ordinerar. Sen när det är larm så är det sjuksköterska som går. Sjuksköterskor tar även hand om prioteringar tillsammans med läkaren. Det är ungefär det som är skillnaden, iaf vad jag kommer på just nu :)


NU SKA JAG IVÄG OCH ÅKA SKIDOR!!! VI HÖÖÖRS! :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Går man intro har man ingen handledare. Utan man går med en sjuksköterska, det är rätt men man har ingen handledning.

3 Anonym:

skriven

Ellie, är inte konstigt att du går med en handledare (sjuksköterska), det gör man när man gör VFU...

5 Anonym:

skriven

Är leg. sjuksköterska och nej det är inte handledning. Kommer aldrig att bli det. Så länge han inte har sitt leg FÅR han INTE göra allt själv...

2 Ellie

skriven

Fast det heter visst handledare när man går brevid. Jag går också brevid en sjuksköterska, och senast igår fick jag lite papper av min chef. Ett av dem var en checklista för nyanställda över saker man skulle gå igenom på intranätet. Överst på den listan står det "Blanketten ska gås igenom tillsammans med handledare!".

4 Kollega

skriven

Anonym: Du verkar inte veta vad du pratar om. Jobbar du inom vården? Jag är en kollega till Ferhat och det heter HANDLEDARE. Ferhat gör allting själv men har en sjuksköterska vid sig och den personen kallas just för handledare!

6 SSK

skriven

SKillnade mellan uska och ssk är väll även ansvaret ?