Ateroskleros och trombos

Dagens fråga
Igår skrev jag skillnaden mellan hjärtinfarkt och kärlkramp samt vad som orsakar dessa två sjukdomar. Då skrev jag ateroskleros (åderförkalkning) som många inte förstod vad det är och vad man kan göra för att inte få det då. Lika så med trombos, som är också en orsak till hjärtinfarkt. Så nu tänker jag skriva vad ateroskleros är och vad man kan göra åt det :).

Vad är ateroskleros (åderförkalkning)?
Åderförkalkning innebär när artärernas väggar blir förtjockade och hårda pga fettinlagring, plack. Antingen blir det stopp direkt där den fettainlagring finns eller så bildas det propp som går och fastnar på en annan kransartär, då har hjärtinfarkt inträffat.

Ateroskleros har en långsam utvecklingsprocess. En normal artär är mjuk och elastisk men vid ateroskleros, när fett inlagras i blodkärlens väggar, påverkar det blodtillförseln. Då minskar elasticiteten vilket medför att blodtrycket blir högre. Ateroskleros kan drabba alla sorters artärer men detär särskilt allvarligt när den drabbar hjärtats kransartärer.

Ateroskleros är en del av det normala åldrandet. Men det finns vissa faktorer som påskyndar processen och det är:
  • Rökning - Blodkärlen dras ihop vilket gör att blodtrycket höjs och hjärtat jobbar hårdare. Rökning är vanligaste orsaken till att ateroskleros bildas och som i sin tur leder till hjärtinfarkt.
    Det första man ska göra är att sluta röka, om man nu gör det!
  • Övervikt - Överviktiga personer drabbas oftare av hjärt- kärlsjkdomar. Här behöver man då gå ner i vikt.
  • Stress, psykisk stress - Stress, psykisk och oro ökar utsöndringen av hormonerna adrenal och noradrenal som gör att hjärtat slår hårdare och blodtrycket stiger.
  • Förhöjt blodtryck
Andra grejer man kan göra för att minska risken för att få ateroskleros är att motionera då det ger bättre blodkärl och starkare hjärta. Viktigt att man också ändrar kosten om man äter för mycket fettrikt mat.

Så det var kort om ateroskleros, hoppas ni förstår nu hur detta uppstår och hur det påverkar hjärtat och kärlen. Vad tyckte ni om detta inlägg då? :)

Lite bilder på ateroskleros:



Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Jessica:

skriven

Sv: Tack för det snabba svaret!..

Jag fick ingen smäll, utan märkte av det först efter träningen.. Jätte konstigt.

Jag ska till min sjukgymnast imorgon igen och hoppas på att hon denna gången kan ha klurat ut vad det kan vara för nåt som hänt :)

Tills dess gäller det väl att ha tålamod.. :/

3 johanna:

skriven

SV: jo min helg har varit bra. det har varit stört varmt så det har blivit en del poolhäng. haha. hoppas allt är bra med dej? måste bara säga att jag tycker din blogg e skitcool! kepp up the good work!

5 Mikaela:

skriven

intressant! Du är bra på att skriva :)

7 johan:

skriven

bra information, lagom detaljerat :)

9 Mimmi:

skriven

Aha,aja det är bra med mig! :) Sj då?

11 linnea:

skriven

intressant inlägg! :) din blogg är verkligen grym för, förengånsskull så lär man sig något! även om du skriver om annat också! tummen upp tycker jag!

13 Theresé:

skriven

Härligt, ja visst är hon söt för att vara nyfördd :)

15 christin:

skriven

Hejsan

super bra sida ..fortsätt ,,



nitsirhc=christin

17 Elin:

skriven

Bra skriver, vars har du tagit faktan från? läser ni någon sjukdomslära-kurs nu?

19 josefin:

skriven

Okeej :D

21 Nessie:

skriven

Japp, dudå?

Nessie

23 Aldina:

skriven

sv: kommer nt du ihåg när jag ställde den innan jag bytte blogg haha vad du skulle göra typ om du skulle få uppfinna en helt ny sak till funktionshindrade =)

25 Filippa:

skriven

Svar: Förstår det! Kul att din blogg har blivit så poppis, sov så gott och hoppas du får en toppen dag imorgon!

27 Andreas Blogg:

skriven

Lysnade på P1 för några dagar sedan. Har visat sig att triglycerider (kolesterol) utlöser en inflamation i kärlväggen som i sin tur bidrar till plackutvekling. Svenska forskare har gjort lyckade experiment med vaccin mid denna typ av inflamation.



Kommer förhopningsvis någon gång i framtiden kunna rädda många från både hjärtinfarkt och stroke!



Spana in min blogg om livet som bemanningssjuksköterska i Norge och Sverie...

29 jolina:

skriven

ja oj vilken intressant blogg måste jag läsa hela har plugga till undersköterska men har några kurser kvar

31 Steffie:

skriven

Intressant :D



//rogebjer.blogg.se

2 TUVASNUVA - EN GRÄSTUVAS VARDAG :D

skriven

Hej!

Ville bara säga att texten kändes faktiskt nyttig att läsa. Det berörde mig extra mycket då min mamma faktiskt dog i hjärtinfarkt för precis ett år sedan (imorgon)

4 Theresé

skriven

Nyttig & bra skrivet! ;)

6 Matilda :)

skriven

sv: låter toppen det :D! Jo min helg var grym, var i stockholm :D askul! din då?

8 marielle

skriven

bra information! :-)

10 valentina

skriven

vilken intressant blogg du hade ;)

12 Jennie

skriven

det låter faktiskt väldigt intressant !

14 Viki

skriven

Hej, vilken cool blogg du har!:D

Hoppas allt är bra! :)

16 linnea

skriven

precis! hoppas att du får reda på vem det är och att han/hon blir anmäld!

18 Fanny

skriven

Svar: Grymt :O jag är ju sjuk så lite massage skulle bli sjukt bra :D haha.

20 Amanda

skriven

Sv: Såliteså :D

22 sara

skriven

du beskriver väldigt bra ! duktig kille (:

Joda, orienteringen gick prima eftersom att jag är så duktig ;) haha nejdå, men det var gick okej! Alla rätt iaf.

24 modellen jenny

skriven

händer i mån då?:P

26 tove

skriven

nyttigt och bra att vet det gav nog många 'en tankeställare!

väldigt bra skrivet du!

28 Lilja

skriven

Skit bra! Grymt att du lägger till bilderna också, det gör att man förstår ännu bättre! :)

30 Sebila

skriven

Inlägget var ju hur intressant som helst att läsa....keep up the good work :D

32 Johanna

skriven

sv: jo det var väldigt bra =) Vad duktig du är.



Allt bra med dig?