Collum femorisfraktur

Dagens fråga



Vad menas med medial collum femoris fraktur?

SVAR: Collum femoris är lårbenshalsen (Collum=hals, Femoris=lårben). Men frågan var collum femoris fraktur och det innebär lårbensfraktur. Frakturen är ganska vanlig, särskilt hos äldre med benskörhet (osteoporos). Oftast är det kvinnor som drabbas av denna fraktur. Så här kan en lårbensfraktur se ut på röntgen:


Lårbenshalsen åt vänster är alltså en fraktur medan den åt höger är en frisk lårbenshals.

Vid en sån här fraktur är det svårt att få det läka med gips så istället opererar man in en s.k. höftprotes som kan se ut så här:


Hoppas du förstår nu vad Collum femorisfraktur är. Kul att du kom på en sån fråga, ställ gärna fler såna här frågor. Jag kommer svara så gott jag kan :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Johanna:

skriven

sv: jo, men dt har varit så mycket i skolan och vill kunna ta mig tid att svara ordentligt på kommentarer och inte bara dra ett "det här hade jag på mig idag, nu ska jag fika"-inlägg :P

3 Soffy - Tokio Hotel <3:

skriven

sv: jo min dag har varit super ^^

5 Anonym:

skriven

Tack! otroligt bra förklarat! :)

2 S A N N E ♥

skriven

Sv : ärligt talat blir jag väldigt skepstisk till det när man får höra om alla bieffeker

4 ellelouise

skriven

Så bra :)! Vilken tur du har, mina sitter i tills man landar hah!