Svartsjukan

Dagens fråga



SVAR: Kul med lite varierande fråga. Inte så ofta jag får en fråga om en relation. Men såklart ska du få svar på din fråga, jag går då utifrån hur jag tänker förstås. Sen om ni andra läsare inte håller med så får det väl vara så, alla tänker ju inte likadant.

Det är vanligt att svartsjukan uppkommer under ett förhållande, oftast i början men händer också att det kommer fram efter ett tag i förhållandet. Svartsjukan beror oftast på att man har dålig självkänsla eller att man helt enkelt inte litar på partnern, med andra ord att man inte har tillit. Vilket är dåligt för man ska kunna lita på varandra och vara ÄRLIGA mot varandra för att förhållandet ska hålla.
Nackdelen med svartsjukan är att det kommer alltid uppstå konflikter mellan partnerna vilket gör situationen bara värre. För om du inte litar på honom och tror alltid att han är hos någon annan o.s.v kommer han tillslut tröttna på att du inte litar på honom. Då kommer han lämna dig. Så därför är det viktigt då att du bygger upp din tillit och vågar tro på honom. 

Enda sättet att bli av med svartsjukan, vad jag kan komma på, är att bygga upp förtroendet. Lita helt enkelt på varandra, han verkar ju lita på dig? Så varför kan inte du göra det? Jag förstår att det är svårt men det tar sin tid. Men ärlighet spelar också roll, var ärliga mot varandra. 

''Tillit är en förutsättning för kärlek. Utan tillit är kärlek som en artificiell plastblomma, istället för en levande, fräsch och doftande blomma''

Sex- och relationsexperten Malin lämnar också en kommentar:

Jag tror att alla männsikor är svartsjuka, mer eller mindre. Vissa blir det lättare än andra och förvissa krävs det mer för att känna sig svartsjuk . Svartsjuka är en jobbig känsla för båda parterna, oavsett vem som är den som är svartsjuk. Det handlar i grund och botten (oftast), som Ferhat också säger, om en försvagad självkänsla, men ibland kan det bero på att det är ett ostabilt förhållande och man känner sig inte säker på varandra. Man oroar sig dock oftast helt i onödan och det sliter på förhållandet. Att orsaka negativ stämning i ett förhållande är aldrig bra, speciellt inte då det handlar om att man skapar den i onödan. Jag tycker att det bästa du kan göra Jenny är att prata med din pojkvän och säga hur du känner och sedan kan ni diskutera hur ni ska lösa det, tillsammans. Lägg god energi på varandra, det skapar ett starkt och äkta förhållande! Och sist men inte minst, istället för att gå och ladda den negativa energin inom dig, tala om det på en gång så slipper du känna oro! Så att prata löser det mesta! Jag önskar dig lycka till och jag tror ni kommer lösa det där galant, bara ni pratar och är ärliga mot varandra!


Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Jenny:

skriven

Tack så hemskt mycket båda två för svaret! (:

2 J Solati

skriven

Hej Ferhat

Jag har följt din blogg ett tag, tycker den är väldigt inspirerande =) Jag studerar själv till sjuksköterska också och har läst vid flera tillfällen om att du vill plugga vidare till läkare efter sjuksköterskestudierna. Min fråga är kan man läsa vidare till läkare med en sjuksköterskeexamen? Och på vilket sätt i så fall? ( Om man nu inte har toppbetyg i alla ämnen, vilket jag inte har )