Käkoperation på G!

Allmänt
God kväll! Hur är det med er alla läsare, som tittar in här trots dålig uppdatering?? Kan lova er att det kommer bli bättre uppdatering då det kommer ske mycket i år och även nästa år som jag kommer dela med mig här mesta dels. Mer om vad som kommer sker får ni veta lite längre ner i inlägget.
 
Jag börjar skriva som vanligt om jobbet. Det rullar grymt bra på jobbet och fortfarande så stortrivs jag. Tycker om att vakna varje morgon och veta att jag ska till jobbet. De dagar jag är ledig och inte gör något särskilt så saknar jag faktiskt till jobbet, så mycket tycker jag om jobbet!!
Jag är fortfarande på Hägerstens ambulansen som idag befinner sig i Lindvreten (som innan var i Sätra). Men på onsdag, 1 april, flyttar vi stationen IGEN och denna gång till Brännkyrkans brandstation. Ser framemot flytten och hoppas vi är lika välkomna till Brännkyrkan som vi var till Lindvreten. Det är bara att hålla tummarna!!
 
Stolt sjuksköterskeKURD!
Ni som följer mig på instagram (FerhatRobin) har nog inte missat att jag har börjat vikariera som gymnasielärare igen för vårdklassen på Torekällgymnasiet. Jag vikarierar varannan måndag och har då kursen akutsjukvård. Har hittills varit där två gånger och det är riktigt kul att vara tillbaka och ha samma klass som jag hade förra året. De senaste två föreläsningarna har handlat om hjärtat, hjärtstopp, hjärt-lungräddning och bränn- och köldskador. Andra ämnen som är kvar att föreläsa om är bl.a katastrofmedicin, vätskebalans, smärta och operation.
Det är jättekul att jobba som lärare, när det väl funkar, och jag skulle kunna tänka mig att jobba som det i framtiden.
Idag går de sista året på gymnasiet vilket innebär att de tar studenten i år som jag gärna hade velat vara med på men kan tyvärr inte då jag ska till USA, Florida, i början av juni. Mer om resan tar vi när det närmar sig.
 
 
 
 
 
Ni som har följt min blogg i många år, typ sedan starten -07, har nog inte missat att jag vid några tillfällen pratat om att jag ska göra en käkoperation. Minns ni det?? I alla fall, det var så att beslutet tog för ca 9 år sedan och månaden innan jag flytta till Sundsvall, för att studera, så fick jag tid för att påbörja processen. Men då förklarade jag min situation och de sa att de kan då skicka remiss till Sundsvall och se om de kan göra operationen.
Det tog 3 år för Sundsvall att ta ett beslut som blev att de ville göra operationen men då var jag klar som sjuksköterska och ville flytta hem till Stockholm. Läkarna beslutade då för att skicka tillbaka remissen till professorn, som tog beslutet i början, och låta de göra operationen istället. Efter det hörde jag ingenting framtill för nån månad sen då jag träffa min privata tandläkare som tog upp snacket om det här igen. Hon startade igång processen och i tisdags var jag och träffade käkkirurgen och tandregleringen som beslutade att jag redan nästa månad ska börja med tandställning framtill nästa år (typ maj) och på hösten göra stora operationen.
Helt ärligt vet jag inte vad jag tycker men jag kan berätta att jag är sjukt nervös för det är inte första gången jag har opererats. Har ju hittills gjort 3 näsoperationer pga polyper och att näsbenet växte snett, det var inte alls kul men resultatet blev bra. Hoppas bara att jag får ett bra resultat av käkoperationen också.
 
Ungefär så här kommer operationen gå till:
Ni undrar säkert nu varför jag ska behöva göra en käkoperation?? Joo, jag har nämligen en överbett som är för långt bakåt och behöver lyftas framåt. Har i många år trott att jag har haft underbett. Anledningen till att det behövs en operation är att jag inte kan bita normalt och om ingenting görs nu kommer jag få mer besvär senare i framtiden. Så bättre att få det gjort nu än senare. Har någon av er genomgått en käkoperation, dela gärna med er om hur allting gick för er och hur ni mår idag.
Så ni kommer förhoppningsvis kunna följa mig här på bloggen och instagram (FerhatRobin) om hela processen.
 
Det var väl allt för denna gång, nu ska jag lägga ifrån mig datorn och lägga mig. Imorn väntar jobb tidigt på morgonen och snart är jag lång ledig. Vi får hoppas att vi hörs något i veckan här på bloggen men annars hittar ni mig på Instagram, heter FerhatRobin där! Ta hand om er tills nästa gång, KÄRLEK & RESPEKT!!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Lite frågor från en nyfiken ssk-student :)

Vad är de roligaste med ditt jobb som Amb-ssk?
De dåligaste?
Är de fysiskt krävande arbete. Eller måste man vara stark för att klara av de arbetet.
Kan du nämna några fall där du har tyckt att det har var "OMG moment"?
Har ni jobbiga arbets skift?
Vad är de värsta hittills du har vart med som amb-ssk?
Något du själv gjort som du ångrar eller kunde gjort bättre under tiden som amb-ssk?
Skulle du kunna gå tillbaka och jobba som vanlig ssk?

Jag har så många frågor men kommer inte på alla nu

2 Anonym

skriven

Hur brukar era arbetsskift se ut?
Är det mer stressigt att jobba inom
Ambulanskåren eller som sjuksköterska i tex Karolinska?

Hur lyckades du få till din 4 veckors utbildning till ambulansen?
De är så perfekt egentligen du slipper läsa i 1år