Tredje dagen på praktiken.....

Idag var det dags att börja att åka på akutambulans som jag tycker är roligare än transportambulans som nästan aldrig händer något. Eftersom att jag idag börjar åka akutambulans fick jag en ny handledare som heter Nico.
Jag började 14.30 men var redan där 14.00. Efter att jag tog på mig kläder så kom ett larm så vi åkte dit på en gång med blå ljus på, så det var lite coolt. Vi hjälpte idag 6-7 patienter samma lagt, kmr riktigt inte ihåg haha. De var inte så allvarliga skadade det var exempel en som hade halkat på is, en som hade andningsvårigheter o.s.v, så det var inte såna där livshotande skador.
Men vid 20.40 fick vi ett larm om att en patient hade fått hjärtstillestånd. När en patient får hjärtstillestånd så åker brandkåren samt en akutbil till platsen också, men vi i ambulansen var först på plats och såg att det var inte något hjärtstillestånd utan bara att hon hade fått kramp som vi tror var epilepsi anfall. Så vi körde henne in till Karolinska sjukhuset som en läkare och nåra sjuksköterskor fick ta över.

Vad lärde jag mig idag da? Jo, jag fick lära mig hur man använder en EKG o.s.v, och det var intressant. Nico, min handledare, berättade att han någon gång innan praktiken är slut ska låta mig ta över en patient. Då menar han att jag ska få fråga frågor, få reda på vilka sjukdomar hon/han har samt mediciner patienten tar. Inte nog med det så ska jag få ta blodtryck och puls på patienten och jag kan bara inte vänta, ska bli så spännande hehe :).

Så nu är jag hemma och är som sagt lite trött, tänker snart lägga mig men som tur börjar jag imorgon samma tid som idag, d.v.s 14.30 till 21.30 så kan sova skit länge :).

Tyvärr har jag inte tagit några bilder än de bilderna jag visade er igår, men ska som sagt försöka ta fler bilder ;), lovar er. Men nu ska jag ta och dricka något sedan borsta tänder och lägga mig så vi ses imorgon, go natt alla.

Byeee.

// Ferhat

Kommentera inlägget här: