Bakterier under naglar

Allmänt
Bakterier, bakterier och ja, bakterier. Ni vet väl att bakterier orsakar sjukdom? Japp, det var inget svårt med det. Men visste ni om att ni bär på hur många bakterier som möjligt, både goda och onda?

Ja, men nu ska jag prata om en vidrigare sak som många av er kanske har aldrig tänkt på. Ni vet väl att det samlas mycket bakterier under naglarna? Men visst ni att under en nagel ryms lika många bakterier som antalet invånare i Sverige?

Precis. För några år sedan gjorde en forskare en undersökning i Storbritanien. Han hade tagit prover på många pendlare den dagen och det visade sig att en fjärdedel hade avföring under nagel och på händerna. Är det inte äckligt? Sen när dessa personer hälsar på andra sprids ju bakterien vidare och orsakar en massa sjukdomar.

Bakterier kan man inte se och därför kan du inte veta om du har ''avföring''-bakterier på händerna eller om någon annan har det. Men en sak du kan göra för att vara säker på att du inte har bakterierna är att tvätta händerna med tvål efter toalettbesökt SAMT använda handsprit, eftersom handsprit tar död på de flesta bakterierna (onda iaf).

Visst ser dessa naglar rena och fina ut? Men som sagt, tänk på att man inte alltid ser bakterierna och att de gömmer sig under naglarna. Så tvätta era händer ordentligt, inte bara efter toalettbesök utan tex när ni kommer hem efter att ha varit i stan o.s.v.

Sen måste jag säga att ni som biter på era naglar, försök och sluta med det. För om bakterierna hamnar i magen kan det orsaka allvarliga sjukdomar. Tänk på det här till nästa gång alla :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Duygu:

skriven

själv måste jag ha långa naglar men nu för att svinskiten har börjat är jag tvungen att klippa dem!..nu har jag någolunda långa och jag tänker inte klippa dem ska du veta, man kan alltid "borts" under naglarna. Jag vet om att bakterierna kmr under naglarna ständigt men men vi är tjejer det ska nog förklara mycket! :)

3 Katten:

skriven

Detta med bakterier är osynlig för oss , svårt att se med egna ögon.

Men detta är en myt att det samlas mera bakterier under långa naglar.



Har du korta eller långa naglar , tvättar händerna med tvål och sedan använder handsprit - bara denna tvätt får en att tro att man har rena händer och att handspriten tagit bort ev bakterier under naglarna, vi luras och tror detta.



Men för att få det helt rent under en nagel krävs en nagelborste , tvåla in händerna använd nagelborsten , handsprit på nagelborsten och gnugga in under naglarna - och runt nagelbanden - NU har vi rena händer och bakterierna borta.



Dessvärre är det SVÅRARE att rengöra korta naglar.

Längre naglar är enklast att hålla rena .

mvh Katten //

2 Katten

skriven

Detta med bakterier är osynlig för oss , svårt att se med egna ögon.

Men detta är en myt att det samlas mera bakterier under långa naglar.



Har du korta eller långa naglar , tvättar händerna med tvål och sedan använder handsprit - bara denna tvätt får en att tro att man har rena händer och att handspriten tagit bort ev bakterier under naglarna, vi luras och tror detta.



Men för att få det helt rent under en nagel krävs en nagelborste , tvåla in händerna använd nagelborsten , handsprit på nagelborsten och gnugga in under naglarna - och runt nagelbanden - NU har vi rena händer och bakterierna borta.



Dessvärre är det SVÅRARE att rengöra korta naglar.

Längre naglar är enklast att hålla rena .

mvh Katten //

4 Anonym

skriven

Hej! Jag bitter på mina naglar och jag kan inte sluta med det och det är skit jobbigt. Min mamma och pappa säger till mig men jag gör gör det bara. Vad kan jag göra? Hjälp mig snälla!!!!!