Dagens frågor

Dagens fråga



Hur känns det att du ska behöva leva på en underbetald lön i ditt resterande liv som sjuksköterska? jag antar att det inte va den avgörande faktorn till att du VILL bli sjuksköterska? ;)

SVAR: Det har gått mycket diskussioner angående om sjuksköterske lönen. Många tycker att de får för lite, speciellt de i Stockholm. Men jämför man lönen med här i Sundsvall så tjänar man mycket mer än i Stockholm. Så det är ju mycket bättre att jobba här om man tänker bara på pengar.
Jag vill bli sjuksköterska för att jag vill jobba med människor. Som jag har flertal gånger berättat vill jag bli ambulanssjuksköterska och där är lönen lite bättre än vanlig sjuksköterska. Men det är som sagt inte lönen jag tänker mycket på utan det är mer på jobbet. Ett jobb som jag tycker om och kommer kunna jobba i resten av mitt liv. Sen kan man ju alltid vidareutbilda sig, som tex till ambulansSSK, operationSSK, distriktsköterska, barnmorska m.m



Jag har en fråga angående WHO:s hälsobegrepp, kan du förklara den?

SVAR: Oj, det här var en jobbig fråga. Får använda lite av min ''Hälsa''-bok för att svara på din fråga.
Hälsa är ett begrepp som definieras på många olika sätt. Men enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, och ej enbart ifrånvaro av sjukdom eller handikapp".
Om en person inte fullt ut kan förverkliga sina mål, så har denna någon grad av ohälsa. Vi som jobbar inom Hälso- och sjukvården har uppgift till att förebygga ohälsa.

WHO

Ber du ? alltså är du religiös ?

SVAR: Nej, jag ber inte och läser inte koran heller vilket gör att jag inte är riktigt en religiös person. Men jag tror på gud, Allah, och följer högtiderna som fasta o.s.v.
Förut, när jag var ca 11år, gick jag på moské och då lärde jag mig be och läsa koranen. Jag höll med det i ett tag men sedan slutade jag gå till moské och då slutade jag läsa koranen. Jag vet att jag får den största synden nu men eftersom att jag har nästan glömt alla arabiska alfabet så kan ja ju inte läsa. Därför har jag tänkt läsa koranen på svenska eller något sånt. En sak som är viktigt är att man ska läsa koranen så länge man förstår innehållet, annars är det ju ingen idé. Så därför behöver jag en svensk koran för att förstå innehållet.
Men som sagt, jag kan inte kalla mig för religiös när jag inte ber 5 ggr om dagen, förutom på ramadan o.s.v, och så läser jag inte koranen dagligen. För att vara en religiös person behöver man göra allt det här. Men det kanske jag gör senare i framtiden, insallah!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 C.mode:

skriven

sv: Att hon är ja! :)

Vi håller på med islam i skolan faktsikt (:

Är inte religös på något sätt , men tycker det är intressant att lära sig om vad andra tror på och så.

3 Andreas:

skriven

Sv: Men tycker inte du att din framtida yrkeskår är undervärderad? Jag menar i jämförelse med andra yrkesgrupper som har lika lång utbildning som t.ex. Civilekonom och Systemvetare som oftast tjänar 10 000 kr mer i månaden.

Men ändå har du (ni) ansvar över liv! Är det då inte liiite undervärderat/betalt?

5 Anonym:

skriven

varför valde du inte att bli doktor istället?

2 Caroline

skriven

Sv: Tacos är gott! =) Jodå, det är bra. Själv då? :)

4 Josefine - kampen om att orka vardagen

skriven

Du fFerhat blir ju faktiskt sjuksköterska och seadn ambulanssk av rätt anledning, om man får säga att det finns ett rätt och fel!

Och känner jag dig rätt kommer du bli som jag sagt många gånger förut " Ferhat Superduper ambulanssjuksköterskan!:D"



Ha det bra!