Lön vs trivsel

Allmänt
När folk får veta att jag studerar till sjuksköterska så är deras första fråga ''Tjänar de bra med pengar?''. Då brukar jag svara ''Det tänker jag inte så mycket på'' och det är faktiskt sant. Jag valde inte att plugga till sjuksköterska för lönen. Som ni vet och hört så tjänar man inte så jävla bra som sjuksköterska fastän att man har ett stort ansvar för patienterna. Men lönen duger ändå.

Men varför valde jag just sjuksköterska undrar ni säkert? Jo, gillar och hjälpa människor och jag vet att jobbet som sjuksköterska är något för mig. Så jag valde just det här yrket för att jag kommer trivas och älska att vakna för att gå och jobba. Jag skulle exempelvis inte vilja bli mäklare, fastän att de tjänar 100 gånger mer än sjuksköterska. Anledningen är att jag inte skulle trivas med jobbet. Kanske några år men sen skulle jag tröttna.
Som många av er vet så ska jag vidareutbilda mig till ambulanssjuksköterska.

Det jag tycker är att man ska plugga till det man är intresserad över och inte ska man tänka så mycket på lönen. Okej, det kanske finns vissa yrken som tjänar jättedålig men ändå, så länge man trivs och älskar sitt jobb kommer man vara säkert nöjd över sitt liv :).

Vad säger ni?? Ska man verkligen tänka på lönen?

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 jeliin:

skriven

SV: idag ska jag bara vila och sen ikväll är det åk1 fest på mitt program =)

du då??

3 bella:

skriven

SV: Ja okej ;)



Jag håller helt och hållet med dig, bara man trivs med det man gör, och att det är intressant så spelar det andra ingen roll. Man ska följa sina drömmar, om man kan kalla det det :)

5 Malin:

skriven

Svar: Av en kompis som heter Hana:) Hon hade skrivit att din blogg var den enda hon läste dagligen typ och hade fastnad för. åh så var din adress där:D^^

7 emma:

skriven

SV: tack så mycket! :)



Jag håller helt med. Man ska välja jobb efter det man tycker om att göra, inte efter lönen. Man vill ju vakna upp och se fram emot till att gå till jobbet, inte tycka att det är en last som måste göras.

9 jennie:

skriven

Jag tycker man ska tänka på lönen och göra det man tycker är kul. Och med bra ekonomi tror jag att man kan göra fler saker, eller? :-)



Fin blogg förresten!

11 angelica:

skriven

Du har helt rätt! Arbeta är något som man ska göra i princip hela livet så därför är det viktigt att välja just ett arbete som passar dig och som du vet du kommer trivas med. :) Det är mycket roligare att gå till ett jobb som man trivs med istället för att gå till ett jobb som man inte trivs med men tjänar bra med pengar. ;)

Ambulanssjuksköterska är super cooolt ju ;):)



SV: Hahaha ja men iaf :P



<3

13 Annakarin:

skriven

Jag håller med dej! Själv är jag utbildad förskollärare/lärare i grundskolans tidigare år. Det kanske säger sitt, inte ett överbetalt yrke. Men underbart! Tyvärr är det så att det är mer betalt att arbeta med maskiner än med människor, och det är åxå där samhället lägger sina resurser. Kriminella som sitter på anstalt får bättre mat och mer resurser än barn i förskola-skola. Förjävligt! Politiker har nog inga egna barn, brukar vi säga!

15 Anonym:

skriven

sv: ahahahahah det var en felformulerad fråga eller vad man ska säga, den var menad till dom som.... syns på bilden, dom som var med igår! :D



men det forstod du? eller... hmmm ;) haha

17 P:

skriven

ps. man kan fortfarande trivas.. För mig gäller det att hitta något som både ger mig pengar och som jag trivs med.

19 Anonym:

skriven

absolut inte tänka på lönen för om man jobbar med ngt som man inte vill elr är inte intresserad av då kmr man inte vilja jobba elr kanse bara för att man tjänar mer men som du sa man komemr att tröttna snabbt

21 sofie:

skriven

Håller med, det är viktigare att ha ett jobb man trivs med än att jobba enbart för pengarna. Det skulle inte funka i längden.

23 sofia:

skriven

hejj :)

man ska inte tänka på lönen :)

man ska bara sköra på det man tycker är roligt !

livet har man bara en gång passa på att leva det !

brist på pengar ?

ja då ska du visst tänka på lönen

men lev liviet !



följ gärna min blogg :)

/sofia.

2 Anonym

skriven

nej man ska inte tänka på lönen, men vissa yrken förtjänar högre lön! :)

4 cornelia

skriven

jag tycker trivsel är det viktigaste ! :)

6 Carolinee

skriven

Självklart ska man inte tänka att det här jobbet tjänar man bra på. Jag valde efter mitt intresse och det tycker jag också att andra ska göra.



Det var ett mycket bra inlägg! Kram

8 Anonym

skriven

hahaha jag kan sorani =)

10 Linnéa Bodas

skriven

hej, jag vill själv bli barnmorska. Vet inte om dom känar bra med pengar, men det är bara det att jag vill jobba med små barn och människor. För mig kvittar pengarna. Bara man har ett roligt jobb så är det jätte bra!

Fin blogg!

12 evelina

skriven

tack :)

jag tycker det är viktigast att man trivs med det man gör, och inte ser sitt jobb som något jättetråkigt som måste göras för att man ska överleva, men en bra lön kan helt klart underlätta!

14 Yasemin

skriven

bra ferhat, man ska jobba med det man tycker är kul.

16 P

skriven

Alltså.. Ja, absolut ska man jobba med det man trivs med, annars orkar man inte jobba tills man är 65 år gammal. Men samtidigt håller jag inte med dig. Jag hade jättegärna velat jobba och utbilda mig till dansare, men lönen är otroligt liten och konkurrensen otroligt hård. Med tanke på att att vi lever i Sverige, där allt är dyrt, så underlättar det om man faktiskt VET att man får en lön som ger en tak över huvudet och mat på bordet. Vissa yrken är inte säkra; inom musik, konst, dans, design, osv. Och då får man faktiskt ta och tänka till en extra gång. Tycker man att det är värt det? Det gör inte jag. Hellre har jag då ett annat jobb och får en bättre lön.

18 anna

skriven

hej, tack för din kommentar!

det här om jobb o lön är svårt. Självklart ska man trivas med sitt jobb, jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba någonstans där jag får hur mkt som helst i lön om jag har ångest så fort jag tänker på jobbet. Det skulle man klara max några månader. Samtidigt är pengar viktigt, man måste hitta ett jobb som man både trivs med och som man klarar att försörja sig på. just nu funderar jag på vad jag ska plugga vidare till, och det är svårt!

20 pia

skriven

Tack!

Jag tycker inte man ska tänka för mycket på lönen, huvudsaken är att man trivs på jobbet och klarar sig ekonomiskt. Sen kan man ju jobba med vadsomhelst :) Kul att du pluggar till sjuksköterska! Jag jobbar på ett sjukhus (fast inte som vårdpersonal) och där tjatar dom på mig att jag också borde bli sjuksköterska. Fast att plugga länge lockar inte så mycket...

22 sandra

skriven

tack desamma! :)

håller med dig, det är viktigare att man har ett jobb som man trivs bra med och en hyffsad lön än ett jobb man verkligen inte trivs med men mycket lön.

själv är jag ju bara 14 snart 15,långt kvar innan jag behöver börja tänka på jobb.