Nyttig

Dagens fråga


Skulle du inte kunna berätta lite om hur nyttiga olika frukter är? :)

SVAR: Jo, det kan jag försöka göra. Kan samtidigt skriva lite om olika grönsaker också :).

Vi börjar:


Äpple
Innehåller:
  • Fosfor - Behövs för bildning av ben och tänder
  • C-vitamin - Är en antioxidant, bra mot förkylning och infektioner
  • Kalium - För god vatten- och syrabalans
  • Kostfiber - Bra för mage och tarmar
  • Flavanoider - Skyddsämnen som skyddar och bevarar kroppens celler


Fujiäpple (Favorit)
Innehåller:
  • Antioxidanter
  • Järn - Bra för de röda blodkropparna och syretransporten.
  • Magnesium - För blodtrycket
  • Kalcium - Bra för skelettet
  • Laddad med C-vitamin


Apelsin
Innehåller:
  • Fullproppat med C-vitamin
  • Laddad med energi
  • Kostfibrer - Bra för tarmarnas funktion



Sharon
Innehåller:
  • Laddad med energi
  • C-vitamin - Antioxidant
  • Kalcium - Bra för skelettet
  • Kolhydrater - Kroppens främsta energikälla
  • Kalium - För musklernas och nervernas funktion

Tomat
Innehåller:
  • Järn - För bildandet av röda blodkroppar
  • Antioxidativa egenskaper
  • C-vitamin
  • Fibrer - Bra för magen



Banan
Innehåller:
  • Laddad med enerig
  • B6-vitamin - Reglerar balansen av kalium och natrium
  • Kan mildra sura uppstötningar
  • Magnesium - Medverkar till lägre blodtryck

Ananas
Innehåller:
  • C-vitamin
  • Rik på vitamin B1 - Är viktigt för normal funktion av hjärnan och centrala nervsystemet.
  • Kalium
  • Enzymer som underlättar matsmältningen
Så, där fick ni en del fakta. Nu vet ni varför föräldrarna säger att man ska äta mycket frukt och grönsaker ;). Är det nåt mer frukt eller grönsak ni vill veta mer om, kommentera det då :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

åååh nu blev jag sugen på frukt! :D men ananas får man bara ont i tungan av ju :P

haha

3 - YE HELLU!:

skriven

- HAHA DÄR SER MAN :)

5 Emma & Elin:

skriven

du har en fin och intressant blogg :)

7 angelica:

skriven

SV: Hehe aa touchi har bättre kamera än vad min digis har :P :O haha

9 Rebecca:

skriven

hehe frukt är gött ^^,

11 Lena:

skriven

Naajs! Bra och veta, då jag äter nästan aldrig frukt =/ inte bra. Granat äpple och päron är då tummen upp för mig.

Fin blogg, ha en bra dag du med!



Ciao!!

13 My:

skriven

Jäklar, visste att frukt var bra men det här var ju bättre än väntat:-)

15 andara:

skriven

du gjorde så ja blev vääldigt sugen på fukt!

haha, men ja har faktiskt redan sett detta inlägget! (Y)

17 felicia:

skriven

gillar inte spam men du hade ju iaf något vettigt att läsa :) nice!

19 towe:

skriven

jag tycker det var bra skrivet. lixom jag börjar gå på en frukt diet nu och det är bra att se vad som är bra frukter och så, man vill ju inte bli tjock ;)

21 candybontex:

skriven

jag vill veta vad vattenmelon och gurka innehåller mer än vatten!

23 Anna:

skriven

Jag funderar, är det inte kalcium som är bra för skelettet och kalium behövs för muskelarbete och hjärtats pumpförmåga?

25 lindi:

skriven

Ja, frukt e ju gott och nyttigt.... Så ja ska nog ta mig ett äpple. Efter att ja ätit min chokladkaka, hihi. De e ju därför ja tränar, för att kunna få äta min chokladkaka på fredagen.... Fin blogg :-)

27 victoria:

skriven

bra blogg!

ska tänka mycket mer på det dära med frukter och grönsaker faktiskt :)

29 Bella:

skriven

Sjukt sugen på frukt:)

31 Sara:

skriven

Kiwi då? Är det någon skillnad mellan gul, röd och grön?

Bra anledningar till att äta frukt.. :)

33 Anonym:

skriven

Mina favoritfrukter är grapefrukt och jordgubbar, vill gärna veta va de innehåller :)

35 Christina 17 GBG:

skriven

Skriv om Päron :D Har alltid undrat om det ens är nyttigt och jag tycker om dom hihi :)

2 Adriana

skriven

Vad bra, då vet man ju vad ens favvo frukt innehåller =)

4 JEANETTE

skriven

jag älskar frukt, så tack :D

6 linn ♥

skriven

älskar ananas! :D

8 Josie

skriven

Intressant :D

10 amanda

skriven

Mmm, tomater. Är körsbärstomater lika bra som vanliga? Är det en frukt förresten?

12 Borisjelic Sveriges mest besökta musikblogg

skriven

Vem tror du är rikast i världen?

14 Maja

skriven

Intressant inlägg:)

16 my

skriven

mums, mums! Det var någon som sa att man bränner mer kalorier än man får i sig när man äter Celleri, eftersom att det är så mycket att tugga.. jag vet inte, hur är det med celleri egentligen?

18 Becca- lever livet på mitt sätt. . .

skriven

SV: hehe klart man kan kika in här :). ojoj där ser man vilka det var som var nyttiga alltid bra att veta vad de innehåller med, bra inlägg tycker jag :) ha det bra

20 mmm

skriven

okej roligt:] att du kan så mycket om Frukt:] då vet man det:] hehhe

22 marie

skriven

jättebra inlägg!

24 Anonym

skriven

jaa.dethär kan ju vara bra att veta! :)

26 josefin

skriven

mina vitamin piller är bättre än alla frukterna tsm XD

28 emma

skriven

Bra skrivet, så man vet lite om olika frukter! :)

30 Malin

skriven

Gurka och vindruvor :D

32 Linn

skriven

Min fawo frukt är passionsfrukt... Vad är det bra för? Kom inte och säg att det inte är nyttigt? :3

34 Michaela

skriven

Måste nog säga att banan är och förblir den bästa bland dessa! Sen jordgubbar som någon innan nämnde. Jordgubbar är favoriten utan tvekan! =)

36 Anonym

skriven

haha, tomat är ju ingen frukt ju? xD