Är solarium farligt?

Dagens fråga




SVAR: Hej Lale och tack! :) Det var faktiskt en intressant fråga du ställde och det är många andra som undrar det också så därför tänker jag besvara på din fråga så gott jag kan. Den här gången använder jag mig av säkra sidor så som Statens strålskyddsinstitut, vetenskapliga artiklar, hälso hemsidor och lite andra ställen. Efter att ha läst så många artiklar och hemsidor kommer jag från och med idag inte sola lika mycket i en solarium. I alla fall, dags att svara på din fråga.

Som många av er vet så behöver vi sol för att få värme och må bra. Många vet nog också att solning ger hudcancer samt får huden att åldras i förtid. Enligt Statens strålskyddsinstitut så har man en ganska liten risk att drabbas av hud cancer om du solar solarium MINDRE än 10 gånger per år. Det innebär om du solar mer än 10 gånger per år så har du mer risk.

Solens strålar (inte solariet) är livsviktiga för det stimulerar produktionen av D-vitaminen och vitaminens funktion är att få oss att må bra och hjälpa till upptagningen av viktiga ämnen från mat. Dessutom är det bra för skelett och immunssystemet. För att produktionen av D-vitamin ska stimuleras behövs UVB-strålning som kommer från solens strålning. I solarium finns det mycket lite halt av UVB-stråling men har mycket av UVA-strålning.
UVA-strålning tränger ner sig djupt ner i huden och gör att huden åldras snabbare vilket kan också skada DNA som gör att man kan utveckla cancer, d.v.s hudcancer. UVA-strålningen gör att rynkor bildas också.

Solen strålar innehåller mycket UVB-strålning och UVB behövs för att skydda huden. UVB-strålningen gör att huden blir tjockare vilket skyddar mot brännskador och andra skador. Så därför är det svårare för UVA-strålningen att tränga in och skada DNA, blodkärl o.s.v.

DÄREMOT, är det inte lika farligt om man solar solarium efter semester om man vill förlänga sin solbränna. För då har UVB-strålningen redan förtjockat huden som då kan skydda på UVA-strålningen som kommer från solariet.

VIKTIGT FÖR DIG SOM SOLAR!
Sök läkare om dina födelsemärken börjar klia, blöda, förändras eller växa. För det är en tecken på cancer då och om man upptäcker det tidigt har man stor chans att bota det.

Det var nog allt Lela. Hoppas du fick svar på din fråga och att ni alla andra förstod av inlägget. Kommentera gärna om ni har fler frågor eller om ni vill bara säga vad ni tyckte om inlägget :).



Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 felicia:

skriven

jaa det är skönt, har varit sjuk i två veckor nu så vi får hoppas på det :)



åå drygt, vi får hoppas på att du klarar dej från det! :)



gryyymmmttt, jag utbildar mig oxåå till sjuksköterska :D

3 Marie:

skriven

Bra inlägg :)

5 lorena a.ka essa:

skriven

jag behöver inte sooola, jag är brun hahaha :D

jadu, jag har många exemplar... latinska tjejer, riktigt fina skulle passat dig, men vet inte riktigt vad tycker du? :)

7 Sara - Mamma till Nova:

skriven

jag gilla de inlägget, de är måånga som inte vet det där. Och solar och solar. Men de ger cancer..

jag visste detta redan innan-. Jag solar inte solarium. :P

9 Sanna:

skriven

Grymt! Tack för det super bra informationen, du har jag klart för mig om sol och strålning! Tack.

11 eriana:

skriven

solar aldrig i solarium

13 linea :):

skriven

wow! jag visste om att man kunde få hudcancer, men jag tog nog inte faktan så seriöst.

Jag är glad till att jag aldrig har solat solarium, men har planerat att göra det i sommar. Nej, inte nu längre. hehe.. tack för intressant fakta!

15 CHRJ:

skriven

sV: Vad bra! =)

17 Friddzor:

skriven

Nice! Vet att de som drabbas mest av malignt melanom e äldre män, o att de som e mest medveten om riskerna me solarium e unga tjejor/kvinnor. :) d e va ja kan, men ändå solar ja.

ja e blond, inte mitt fel! <3

19 lisa johansson:

skriven

Jag har aldrig solat solarium, och bestämt mig för att aldrig göra det;) Men man vet ju aldrig om man ändrar sig. + Jag tycker det är obehagligt att bli "instängd" i ett solarie.

Har visst ett tag att man kan få hudcancer, och cancer tycker jag (iallafall) är det värsta som finns.. Blä.

Tack för jag fick svara! :)

Följ JÄTTEGÄRNA min blogg! Skulle va hur tacksam som hellst. Nuggabugga.blogg.se :)

21 Sandra:

skriven

Svar: ja då jag försöker alltid läsa på om sådanna saker innan jag utsätter mig för det, dock har jag väl solat solarium 10-15 ggr under mitt liv, och har inte solat på 2 år, jag behöver det inte då min hy har olivpigment som det är och blir lätt brun när jag solar "vanligt"

23 amanda:

skriven

jag vet det där typ varför man kan få cancer och har aldrig tänkt sola solarium, tycker det bara är idiottiskt. De som solar solarium får skylla sig själva om de får cancer. Det är bra att du skriver om det i din blogg =)

25 Valii:

skriven

Solar bara en gång per år typ xD men nu vet man lite mer=)

27 Meeelliiiiiii ♥:

skriven

Jag visste inte det faktiskt ;)♥

29 asfga:

skriven

haha canser...

31 Lilian:

skriven

Jag har aldrig solat solarium förut och tror att jag aldrig kommer att göra det heller. Jag har redan ett mycket bra pigment året om och lägger hellre pengarna på annat. Man hör ju en massa risker så nej... inte riktigt min grej men om andra gillar det så är det väl kul för dem :)

33 A N G E L I J N A:

skriven

bra skrivet!:)

2 Malin

skriven

Väldigt intressant inlägg man vet ju att för mycket sol inte är bra men att det fanns nåt ämne i solen som hette UVB strålar hade jag ingen aning om men det var intressant o veta.

4 L I N N

skriven

Hej fin blogg :)

jag har beslutsångest och vet inte hur jag ska göra. Ska jag ha frågastund på min blogg ? Vad tycker du ? Kommentera exakt hur du tycker ! :)

hoppas du får en fin kväll, kraam.

6 f

skriven

Sv: Jo, det är riktigt bra med mig! Snart väntar första fotbollsträningen på naturgräs för säsongen så det känns riktigt roligt!:)



Hur är det själv:)?

8 sv:jonna

skriven

jaa de e bra , själv då?

10 Alexx

skriven

Toppen bra!:) "Latinska tjejer" haha söker du tjej eller?:P Såg i en kommentar bara..



Jag däremot får fler leverfläckar, både i solarium och i vanlig sol:/

12 Emeliié

skriven

Hoppas ni som solar mycket tänker till, det kan vara farligt.



Jag vet hur det känns att ha Cancer så snälla tänk er för för eran egen skull :D

14 madeleine

skriven

sv: åker ju dit med familjen så behöver inte tänka så mycket på det! :D haha

16 intima - en blogg om sex och relationer

skriven

Bra skrivet!

18 Anonym

skriven

vad gör du? :D

20 malin

skriven

Det är super bra att veta! Men aldrig att jag skulle sola solarium, jag blir brun iallafall och är det året runt! :D

22 Orakad I Delphi

skriven

Det heter ju kärringgrill av en anledning så att säga. Däremot finns det många fördelar med hudcancer, man liknar en gepard om man har tillräckligt mycket utav det.

24 SARA

skriven

SVAR: Klart jag vet, man är ju påläst :)

26 Malin

skriven

Ja det är inte alls bra, jag har aldrig solat i solarium och jag solar hellre bättre och skönare, att sola på en strand.

28 johanna

skriven

Ja, nu vet jag hur farligt och VARFÖR det är så farligt att sola solarium.

30 emmy

skriven

det var lite rolig att du just kommenterade mitt inlägg för jag får nämligen inte solasolarium. Jag har väldigt känslig hy och får egentligen inte vara ut i solen och sola heller. I vår släkt har vi hudcancer pga av solen. tack för mig =)

32 SOLA ÄR BRA PUCKON :P

skriven

Att sola är bra :)



gör som jag sola 20min för 28kr på blekingegatan 10



gå till blekingegatan 10 på södermalm och bli medlem eller maila på [email protected]



ha det gott :) sunshines