Blodtryck, lågt & högt

Dagens fråga
Halloj, äntligen är jag hemma. Var som sagt på intervju i morse som gick jättebra. Sen var jag och solade. När jag solade klart fick jag ett samtal om att tentan, MedVet tentan då, har blivit rättade. Då fick jag hjärtklappning, gick till skolan och fick veta att jag hade....KLARAT!!!!!!!!!!! Så jag är fan hur glad som helst just nu, YES!! Klarade som sagt. Mer om det får vi prata ikväll efter matchen. Men nu är det dags att berätta vad BLODTRYCK är, som en person undrar. Så detta blir min sista inlägg för jag har fullt upp idag. Men vi kommer höras senare ikväll, runt kl23 tiden tror jag. Så vi ses då.


Blodtryck är det tryck blodet utövar mot väggarna i ett blodkärl. Ett normalt blodtryck ligger på ungefär 140/90 och man mäter med en blodtrycksmanschett på överarmen. Man mäter då vilken kraft hjärtat pumpar ut blodet i det stora kretsloppet. Patienter som har diabetes eller njursjukdomar ligger deras normalblodtryck på ungefär 130/80, de ska helst inte ligga under det eller över det. Likaså med friska personer.
Blodtrycket ökar med stigande ålder.

Blodtrycket regleras genom speciella receptorer, s.k baroreceptorer, som mäter flöde av blod som passerar. Dessa receptorer skickar impulser till cirkulationscentrum för att öka eller minska hjärtats pumpkraft vilket då leder till högt eller lågt blodtryck. Det finns s.k två olika system som reglerar blodet, autonoma nervsystemet och RAAS.


Baroreceptorer, som finns i de stora artärerna runt hjärtat och i vänstra kammaren, känner av när det är för högt blodtryck. Då skickas impulser upp till förlängda märgen som gör att det frisätts mindre noradrenalin. Detta gör att ventrikelmuskulaturens slagkraft reduceras och arteriolerna vidgas. Då minskas blodtrycket.



När blodtrycket sjunker känner baroreceptorerna i njurarnas artärer det och frisätter då ett hormon, renin, samtidigt som angiotensinogen frisätts i lever. Renin omvandlar angiotensinogen till angiotensin-I. I lungorna omvandlas angiotensin-I till angionstensin-II av ACE.
A-II har en kärlsammandragnings effekt som då ökar blodtrycket. Samtidigt stimulerar A-II binjurarna som ökar utsöndringen av aldosteron. Aldosteron bidrar till att natirum stannar kvar i blodbanan och med natrium följer vatten. På detta sätt ökas blodvolymen i blodbanan vilket leder till högt blodtryck.

Här har ni en bild från min kurslitteratur

Har man högt blodtryck är det viktigt att tänka på att reducera saltintaget, gå ner i vikt (om man är överviktig), sluta röka och öka fysisk aktivitet som att promenera oftare och träna.

Så nu måste jag ner till tvätten. Men jag tror inte vi hörs förrän kl.23 ikväll, så under tiden kan ni ju skriva vad ni tyckte om blodtryck inlägget :). Vi hörs!

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Emelie:

skriven

Intressant, tack så mycket :D

3 Linnéa:

skriven

Grattis att du fixade tentan :)



Spännande läsning för övrigt :)

5 Pia:

skriven

Grattis till tentan :P

Har dessvärre inga synpunkter på själva Blodtrycks-biten av inlägget. Det var bra, hade med intressant fakta samt nödvändiga förklaringar.

Bra jobbat :)

7 Luisa:

skriven

ursäkta, men måste bara få säga att du såg sjukt bra ut ; )



9 Malin:

skriven

Ett bra inlägg, nu kan jag något om blodtryck :P

11 CHEYEN:

skriven

Inlägget var bra. Man förstod det, liksom.

13 Annette:

skriven

vi antecknar.

15 sandra :D:

skriven

Svar: mycket intressant (Y) Tummen upp!

17 Filippa:

skriven

Grattis!!

19 Olivia:

skriven

mycket intressant! tack för länken!

21 Sara:

skriven

Hej! Du skrev på min blogg ;)

Jag tycker att detta inlägg var riktigt bra! Det var massor med fakta, det var mycket jag inte hade en aning om. Bra där!

Jag bara undrar, hur hittade du till min blogg?

23 Johanna:

skriven

sv: jo tack den har varit rätt kul, har firat en av mina närmaste vänner! =)

Hur har din dag varit?

25 anna hedlund♥:

skriven

intressant blogg du har :D inte ofta man lär sig något av att läsa en blogg ;)

27 Yasemin:

skriven

skit i dom andra hahah

29 Kenneth Pausén:

skriven

Behöver hjälp med att välja färg till stolen som jag ska måla. Titta in för mer info om mitt projekt.



/K

31 ♥ Nina ♥:

skriven

Inte är väl normaltrycket 140/90 heller?! 120/80 är väl normalvärdet?!

33 c:

skriven

intressant och bra skrivet :)

35 Sofie:

skriven

Mycket intressant (:

37 AlexandrA:

skriven

Hej Ferhat! Du skrev för länge sedan ett inlägg om frukt, vad de innehåller och varför frukt är bra att äta. Men jag hittar inte inlägget, skulle du kunna skriva det igen? :)



Ha det trevligt i Stockholm, din blogg äger <3

2 jolina

skriven

teori fråga: vad kallas de olika trycken? över och under tycket med annat namn?

4 Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

skriven

Mitt ligger på typ 105/58....



Grattis till tentan! :) kollar upp :)

6 linnea

skriven

haha, förstod det :p haha, GRATTIS till tentan hörru du! :)



ojoj!, vi håller på med detta i skolan just nu! weey, vad jag kommer vara duktig på nästa lektion! hah, intressant inlägg

8 elinn

skriven

hej, allt bra med dig? :)



Vill du vara med och tävla i min blogg?

Klicka in på http://elinnjl.blogg.se/2010/may/tavling-2.html#comment

där kan du vinna fin fina priser!

http:/elinnjl.blogg.se

10 freja lifmark

skriven

bra skrivet, man lärde sig defenitivt något iaf!

12 News

skriven

Nu kan lite om blodtryck, bra inlägg

14 emelie

skriven

grattis till att du klarade tentan :) im happy for ya

16 diana

skriven

sv: tackar ;)

självklart kan jag hjälpa dig med ett domännamn :D

hm....... kanske..

frbslivochdrömmarna.blogg.se

eller..

sjuksköterskolivet.blogg.se

eller..

FRB.BLOGG.SE (ferhat robin baysal)



hoppas ngn av dem duger lr så :):) ha det bäst

18 i

skriven

Du skriver bra! :)

20 Angelica

skriven

Grattis till tentan ! :)

22 christin

skriven

Grattis till Tentan. Du är super duktig .

Att du hinner med så mycket under dagen är helt beundrans värt,,och vilka resultat..

Nu har du helg ledigt ? eller .

Själv ska jag till Gävle i morgon med Min dotters klass hon går ut 6:an nu till sommaren .Besök henne gärna här http://karinwingqvist.webblogg.se

Ha en trevlig helg ;)

christin

Ps " Stornos har nog svamp mellan tassarna snart vägrar låta dammen vara "(ha,ha)

24 m

skriven

Vill du bli länkad i min blogg?:)

Läs isåfall mer på bloggen.



kram <3

26 alice

skriven

vilken otroligt häftig blogg du har! :)

28 Djulia Samatas

skriven

Hej. Jätte intressant inlägg, speciellt för mig som har

väldigt lågt blodtryck. Jättefin blogg också, skulle du kunna göra en design till min blogg också ? (:



Och om det inte är för mycket begärt kan du väl svara

på min fråga.

¨Varför får jag alltid jätte svårt att andas, även fast jag bara ska gå till köket. Är det som jag inbillar mig eller är det min astma ?¨

30 V e v v e A n d e r s s o n ♥

skriven

jag är för dum för att fatta inlägget, hahah ! :D

32 jolina

skriven

precis de va de jag mena ler

ska se om jag kommer på fler frågor kanske inte kan komma på nån som har med blodtryck att göra men ska fundera lite

34 ♥ Nina ♥

skriven

Är det?! Jag har alltid hört att det är normalvärdet, när jag legat på 140/90 så har det varit på gränsen till högt? Äter dessutom medicin för det. När det var nere på 115/75 så ansågs det vara normalt.

36 Anonym

skriven

cool blogg;)

38 Rebecca

skriven

Intressant inlägg:)