Undersköterska på akuten

Allmänt



SVAR: Jag jobbar på akuten som undersköterska denna sommare. Förhoppningsvis kommer jag jobba kvar där när jag är klar som sjuksköterska nästa termin :).



SVAR: Som undersköterska får man göra mycket. Just nu går jag på inskolning där jag går runt med en handledare och ser hur han/hon jobbar men oftast får jag göra jobbet istället för henne/honom men då är hon med och tittar om jag gör rätt. På mina senaste inskolningsdagar har jag fått göra nästan allting själv, som en vanlig personal, då de har sett att jag kan redan mycket och finns inte så mycket att lära mig typ.

Det man får göra som undersköterska på akuten är ta vitalparametrar (blodtryck, puls, saturation, temperatur), assistera läkaren vid en LP (lumbalpunktion), ta blod prov, ta EKG, bädda sängarna, sätta kateter och sånt. PVK har jag fått sätta fastän att det är sjuksköterskeuppgift, men jag får göra det eftersom många på jobbet vet att jag kan det då jag är klar som sjuksköterska nästa termin. Sen får man också hämta fika till patienterna. Det är typ vad en undersköterska får göra :). Juste, ta emot patienten också. Då tar du anamnes och sånt! :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 johanna:

skriven

3 johanna:

skriven

5 Emin Chebaane:

skriven

Hej, jag började på ssk utbildningen i Linköping den här terminen men jag har en fråga. Efter 2 terminer alltså till sommaren kan man sommarjobba som undersköterska? Jag har inte utbildning till det men jag tänkte eftersom man läser till sjuksköterska. 1 år är kanske för tidigt?



Hör gärna av dig på min mail



vänliga hälsningar

Emin

2 johanna

skriven

4 johanna

skriven

Hejsan! Nice blogg =) Har en liten fråga.. Ska jag starta med "dagens blogg"? Skriv din åsikt på det inlägget :) Puss!