Katastrofmedicin

Allmänt
God kväll, eller man kanske säger god midnatt! I'm back here! Har varit lite off de senaste dagarna och vet ni ens varför? Jo, för att jag har varit i Stockholm samt i Örebro. Så har inte haft tid vid datorn. Är nu tillbaka i Sundsvall och har precis påbörjat terminens sista kurs, katastrofmedicin.
Dagen började med att vi fick lite information inför examen, som är om 2,5 månad, och sedan om den nationella kliniska sluttentan som vi har om ca 2 veckor. Känner mig lite nervös inför det men det kommer nog gå bra!

Sedan vid lunch fick jag besked om att jag har klarat läkemedelstentan vilket kändes förstås j*vligt bra. Efter lunch började första föreläsningen i katastrofmedicin eller det är nog den sista också haha. Ja jag vet, det är konstigt att man har en föreläsning bara. Men på onsdag har vi då katastrofövning på ambulansstationen, så det ska bli kul. I alla fall, det var en intressant föreläsning om hur man ska sköta vid en katastrofsituation och sånt. Mycket har man ju lärt sig under utbildningen och det, men idag lärde man sig lite annat som man inte visste så mycket om :).


Lite anteckningar jag skrev under föreläsning, det ni ser ovanför är alltså hur man prioterar de skadade

Imorgon blir det att ta tag i C-uppsats som vanligt, vi är snart klara. Förhoppningsvis blir vi klart under helgen, men man vet aldrig. Men för att jag ska orka plugga imorgon så tänker jag gå och lägga mig nu, så vi hörs imorgon kväll. God natt! :)

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Mannen! Vad är katastrofmedicin? Önskr jag kunde läsa den korsen okså, verkar så himlat rolig! Du också verkar rolig! Kan vi ses och prata katafrosmedicin? Berätta lite, blir katastrof annars!

3 lisa:

skriven

hej jag undra när dem sätter in kanyler i armen alla gången jag legat på sjukhus har jag fått olika färg på kanyllocket va betyder dem olika färgerna?

2 Daban

skriven

Hejsan det är så att jag går sista året på gymnasiet , och vet rikigt inte exakt vad jag ska söka till nästa år. Kan inte du berätta lite om det du går och med vilka betyg du kom in med och vad du tycker om utbildningen ? :)

4 Marie

skriven

Spännande. Har en fundering. Antar färgerna gäller när man är på en akutmottagning? Isåfall undrar jag vad gul - kan vänta? och grön - ska vänta? Vad är skillnaden?