Hjärt-lungräddning

Allmänt
Hur många av er kan hjärt-lungräddning? Det är något som jag brukar tänka på när jag är ute. Jag tror faktiskt att det inte är så många som kan HLR vilket jag tycker är tråkigt. När som helst kan nån bara falla ihop och det kan vara hjärtstopp. Vad ska du göra då? Tänk om inte nån undersköterska, sjuksköterska eller någon annan som kan HLR inte finns på plats? Ja, då kommer personen nog ligga där och dö eller om ambulansen hinner komma och räddar livet på personen.

Jag tycker att alla borde få en HLR utbildning, spelar ingen roll om man pluggar till sjuksköterska eller ekonom. Skulle vara bra om grundskolor, gymnasier och universitetet utbildade sina elever det. Inte nog med det, så borde alla som arbetar få denna utbildning. 

Min mamma jobbar som städerska och jag tror inte hon vet hur HLR går till. Hon kanske vet att man ska trycka ner bröstet några gånger och sedan blåsa i munnen men inte kan själva tekniken. Jag tror inte heller att min storebror, jobbar som servitör och fiskbilen.se, vet hur det går till. Så jag tycker detta är viktigt att alla åtminstone vet teknik för det här kan rädda många liv i framtiden. 

Kan du göra hjärt-lungräddning?


Jag kanske kan göra en kort video om hur HLR går till och lägga ut det här

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Fraj:

skriven

Vi fick HLR utbildning i kursen "Arbetsmiljö och säkerhet" på gymnasiet :)

3 ebba:

skriven

Jo jag kan HLR, fick utbildningen för 3år sedan på stallet där jag hade min ponny, i fall att de skulle hända någonting, då vi hade helg fodring :)

5 Fanny Gräns!:

skriven

Hejsan du hade frågat mig om jag kunde utföra HLR

och här kommer svaret



jag kan inte det men skulle gärna vilja så skulle vara bra om du typ la ut en video!!

7 mimmi:

skriven

Jag fick lära mig det i gymnasiet, men det hade varit bra med en uppfriskare ! Man glömmer ju ..

9 Jenny:

skriven

Ha en trevlig kväll! :D



Jenny - http://jennyvuongs.blogg.se

11 Reza:

skriven

Hej!

Grattis till examen! Måste kännas asbra efter flera år med slit...nu är det bara att fortsätta att slita ;)



Har en fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Hur farligt är det att hantera urin och avföring där personen tar kemoterapeutika?

Är det en hälsorisk?

13 Matilda:

skriven

Grattis till examen!

Jag har fått HLR-kurs flera gånger, men tyvärr var det ett par år sen sist (ca 6) och jag har nog glömt alldeles för mycket. Skulle nog behöva gå den ung var tredje år för att hålla mig "uppdaterad". Men ja, jag vet vad HLR är och vet hur man utför det.



15 Inga:

skriven

haha klart ja kan göra hjärt o lungräddning ,, vi har gott igenom de jätte mycke i skolan.

17 suss:

skriven

Hej!



Det var väldigt länge sedan jag gick en kurs i hjärt och lung räddning. Jag vet hur det skall gå till men jag är inte helt hundra på hur många tryck man ska göra på brösten!

19 Johannaaaa♥:

skriven

Sv; Jag kan inte HLR. Du får gärna visa hur man gör i en video som du sa.

skicka gärna en kommentar när du har lagt ut den.

21 Theres:

skriven

Hej!



Vi fick lära oss det under arbets och säkerhetsveckan i gymnasiet :)

23 Aurélie:

skriven

Jag fick den nu i gymnasiet, dock inte under grundskolan.. vi fick testa på en sån där docka och visa och förklara hur man skulle göra :)

25 Charlotte:

skriven

Jag har fått undervisning i HLR varje år i skolan under min gymnasietid. Under högstadiet var det mest ABC, men även grunderna för HLR. Så skulle vilja säga att jag har ett hum iaf

27 lina:

skriven

Nej, jag har aldrig fått någon utbildning i hur man göra. Man kan nog säga att jag vet lika mycket som din mamma när det gäller HLR. Skulle vara jättebra med en video eller något som du skrev ovan så att man lär sig. :)

MVH Lina

2 isso

skriven

Jag har fått den utbildningen två gånger, en gång under högstadiet och nu när jag började gymnasiet så fick vi också den! :)

4 Conne

skriven

Hade varit grymt bra om du kunde lägga ut en HLR video! :)

Jag går i nian, och har velat typ sen sjuan att skolan kunde lära ut HLR.

Vill verkligen kunna det! :)



//Conne

6 frida

skriven

sv: Jajamän, jag vet vad HLR är och kan även utföra det i om jag skulle hamna i sån situation när den verkligen behövs :)



8 ivana

skriven

hej! skit fin blogg, har sånt i skolan.. men har svårt att lära mig, kanske vore roligt att gå kurs i de, de är ju viktigt.. ha en bra kväll, kram

10 Bonnie

skriven

Gick HLR både på gymnasiet och har varit med i Röda korsets först hjälpen grupp så det sitter:)

12 cecci

skriven

Hejsan!

Ja, det kan jag!

Vi fick gå en kurs i nian :)

14 elina

skriven

Jag har fått HLR kurs, men det var några år sedan så jag har glömt en del... Men jag vet fortfarande vad det är, och har en aning om hur man gör det.

16 Merri

skriven

Sv: När jag gick i 9 (ett år sen) fick vi lära om oss HLR. Jag tror jag vet hur man gör om tex någon är på väg att drukna.



Hoppas mitt svar duger! Kram!

18 Meela

skriven

God dag! Grattis får jag nog börja med! Ajemen, vet vad det är har varit med på 5st olika kurser. Senast jag var med hade dom byt ut vissa saker, men annars har jag en något ok koll på det hela. Våre toppen med den vido, alltid bra att få en update på det hela! Kram

20 Theres

skriven

22 Frida Måhl

skriven

Jag vet hur det är och jag vet lite hur man gör men jag skulle nog inte lyckas själv! :)

24 Nikaia

skriven

nja jag vet lite grann!

26 Asiya

skriven

GrATTIS till examen.. åhh.. ja kan inte, lägg gärna ut!! :)