Dag 1 på nya jobbet

Allmänt
Idag hade jag mitt första pass på Tromsø's akutmottagning på Nord-Norges universitetssjukhus. Var ganska nervös när jag kom dit kl.8 på morgonen men blev väl omhändertagen när jag kom dit. Träffade chefen, fick lite papper och sedan fick jag träffa min handledare, Andreas.
Passet började med att vi gick runt i hela akuten och tittade runt. Jag fick bl.a se deras SOS central som är precis bredvid akuten, det var coolt att se det!

Jag kände mig ganska hemma när jag såg att de använder samma apparater, som på Södertälje akuten, och triagesystemet, RETTS! Har liksom jobbat med RETTS i mer än 1 år och kan ganska mycket. De har exakt samma sökorsak/ord men att allting står på norska. Att läsa norska är inte alls svårt däremot när det kom till tal är det inte lika lätt. Pratar de för fort så hänger jag inte alls med haha, utan de får ta det lite långsamt vilket de är duktiga på.
Sen var det en ganska lugn dag då jag inte hade så många patienter, ca 4st jämfört med hur många jag brukade ha i Södertälje och Huddinge akuten. Men däremot var det ganska svårsjuka, iaf en av de som kom in på larm.

Största skillnaden mellan Norges akutmottagning och Sveriges akutmottagning är att det krävs remiss för att söka sig till akuten. Så med andra ord kommer det ganska svårsjuka patienter till akutmottagningen och inte vårdcentral patienter. Det gör iaf jobbet roligare för då får man verkligen jobba och tänka!

Imorgon kör jag kvällspass och det ska bli intressant och se hur de har det på kvällarna. Just nu går jag på inskolning hela veckan ut, vet inte ens riktigt hur länge jag har inskolning men tror det blir ca 2 veckor. Får veta det imorgon iaf.. Nu ska jag laga mat för matlåda imorgon och sedan blir det chill framför TV.

Här bjuder jag på lite bilder från bl.a tågresan upp hit, varsågod och njut av bilderna! ;)
Utsikt från köksfönstret
 
Tågresan
 

Tågresan..


Tågresan..

Tågresan..
 
Introduktions pappret och utsikten från balkongen/köket

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Nettan:

skriven

Åhhh lycka till! ska bli så roligt att få läsa om din tid i Norge!

3 Spl:

skriven

På bilden ser det ut som det är AMK du jobbar på och det är inte samma som akuten. Akuten är legevakta. AMK är mera en blanding av SOS och Akuten.

Svar: AKM står för Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral som bla. samordnar ambulansen. Så som sagt, jag jobbar på akuttmottak (som är den riktiga akutmottagning) medan legevakt är en sorts vårdcentral/närakut.
Välkommen till Ferhat´s blogg!

5 Ereeka - småbarnsliv och träning:

skriven

Spännande! Lycka till! :)

7 Alina:

skriven

Fina bilder :)

2 Spl

skriven

Du har missförstått nåt. Det krävs inte remiss för att komma till akuten (legevakta) Utan det är precis som i Sverige att man får köa på sin tid. Däremot har de att man få komma på remiss för specialla saker, precis som i Sverige.

Svar: Nej, jag har inte missförstått något! De sa på jobbet att patienterna kommer aldrig direkt till akuten (Akuttmottak) utan de går först till legevakt (som är en sorts vårdcentral) och kommer isåfall via de med remiss.
Sen är det ju såklart att vi tar emot patienter utan remiss också men då ska det verkligen vara något akut.
Välkommen till Ferhat´s blogg!

4 Robex Lundgren

skriven

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

6 Ereeka - småbarnsliv och träning

skriven

Spännande! Lycka till! :)

8 Nathalie

skriven

Ååh vad roligt!! Stort lycka till <3