Dag 2, provtagning..?

Allmänt
Människor med dubbelmoral och som inte kan vara raka och ärliga är det värsta jag vet! Nu handlar det inte om någon på min nya arbetsplats eller här i Norge utan annat...kände bara av att skriva av mig det, nu känns det bättre!
 
Iaf, god midnatt gamla som nya läsare på bloggen! Det är trevligt att se att många nya har hittat hit. Som jag skrev för ett tag sedan så kommer jag försöka blogga ca ett inlägg om dagen beroende på hur jag jobbar o.s.v. Men det är ett mål jag har under tiden jag bor och jobbar här uppe i Tromsö, Norge!
 
Idag var det mitt andra pass på akutmottagningen (akuttmottak) och det gick mycket bättre. Började med att jag gick igenom journalsystemet, DIPS, och lärde mig lite mer om det. Därefter gick jag runt med en svensk kollega och jobbade på triagen, så vi tog emot patienterna och prioterade de. Ibland kunde vi sätta nå infart på nån patient och ta ett EKG men inget mer än så. Tydligen så är det labb som kommer ner för att ta prover på patienterna. Även när det är larm så larmas även labbpersonalen ner som då kommer ner för att ta prover medan jag eller en annan sykepleier (sjuksköterska) sätter PVK på andra armen. Det låter sjukt men så är det här. I några få fall så kan vi ta proverna, men det sker som sagt inte ofta.
 
Jag trivs hittills bra här i Tromsö och även med personalen, de är trevliga och roliga. Vädret här i Tromsö är ganska skönt *knack knack knack, ta i trä*. Första dagen snöade det men idag (tisdag) var det regn hela natten och morgon. Så imorse när jag skulle ta en promenad till stan gick det inte alls, var tvungen att ta bussen då det var jätte halt. Det gjorde att jag senare gick in till en skobutik och köpte mig ett par dubbar till skorna, som funkar kanon bra! Det är iaf inte så kallt att jag håller på dö, verkligen inte. Vi har haft som max -6 här!
 
Imorgon väntar ännu ett kvällspass och då är planen att jag ska börja gå lite mer själv för att komma igång så fort som möjligt. Känns såklart nervöst men det kommer nog funka bra, det är bara att köra på som man alltid gör i Sverige! Hoppas ni har och haft en bra och bättre start på denna vecka. Nu tänkte jag faktiskt gå lägga mig, önskar er en fortsatt trevlig natt. God natt! :)
 
Stan
 
Grått och mulet
 
Mina snygga dubbar...NOT!

Kommentera inlägget här: