Fri dag

Allmänt
God morgon! Idag är jag ledig, eller som man säger på norska "Jag er fri idag". Det har nu gått 4 dagar på jobbet, därav 2 kvällar. Vet inte riktigt vad jag ska säga, jag tycker att det har gått bra och allting är i stort sett samma sak som hemma i Sverige. Även läkemedel heter i stort sett samma sak, så det känns tryggt! 
Däremot kan jag fortfarande inte släppa det där med provtagning haha. Jag vill kunna ta prover och inte bara parametrar typ.
 
Ni kanske undrar nu hur det fungerar när det är remisstvång till oss, akuttmottak. Jo, då är det så att patienten söker sig först till sin fastlege eller legevakt där de gör en bedömning om patienten behöver vidare utredning eller behövs läggas in (klart vi tar emot pat. utan remiss när det är riktig akut). Så då ringer läkaren till oss på akuttmottak och informerar om att en patient kommer in. När pat. kommer (det tar oftast några timmar innan de är hos oss) så tar vi vitalparametrar och skriver ner det på pappret (Juste, glömde berätta att vi har pappersjournal här) och tar en kort kort anamnes om vad som har hänt och EKG om det behövs.
Efter det väntar patienten på läkaren och när läkaren är väl där gör han/hon en bedömning. Därefter blir det beslut om det ska tas prover (då ringer vi labb som kommer ner) och/eller röntgen så får patienten gå därefter via röntgen upp till avdelning. Så allt går egentligen ganska fort. Det är ungefär så det fungerar på akuttmottaket här i Tromsö!
 
Igår bokade jag flygbiljetter till Stockholm, så 2 mars är jag hemma igen. Nu låter det som att jag har redan tröttnat på Tromsö och flyttar tillbaka men nej, jag kommer vara i Stockholm i 2 veckor och sedan åker jag upp hit igen.
Skulle egentligen varit skönt att skippa att komma ner redan i mars men jag har tyvärr viktiga ärenden att göra just under de två veckorna. Så det blir att göra det när jag är nere i Stockholm och sedan flyga tillbaka till Tromsö. Nästa gång jag flyger ner till Stockholm igen är när jag flyttar tillbaka och det blir ungefär i slutet av april.
 
Idag är jag som sagt ledig och jag vet ännu inte vad jag ska göra. Får se vad jag hittar på, kanske ta en promenad in till stan och se vad man kan hitta där. Hoppas ni får en trevlig fredag, vi hörs! :)
 
Varit lite dålig på att ta bilder, ska börja ta fler och bättre snart ;)
 

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Spl:

skriven

Inte "Jag er fri idag" utan "Jeg har fridag" eller "Jeg er fri idag/fra jobb"